Csaba utcai Általános Iskola

Azért jött létre, hogy a volt Csaba utcai diákok egymásra leljenek, nosztalgiázzunk és majdan ebből esetleg egy kiadvány szülessen.

Sunday, January 27, 2008

Keszthely nyári tábor és egyebek

Rapp Zoltántól:

Keszthely

Az iskolai tábor. Akkor ezt Úttörő tábornak nevezték, de akármi is lehetett a neve, mert az senkit nem érdekelt.

A világ legjobb helye. 8 után is mentünk. Nem mehetett akárki (mint az országjáró kirándulásoknál se).Németh Zoliért mi vállaltunk garanciát, Strisch csak így vitte le. Szét is esett a vonaton a fülkeajtó rögtön lefele menet. A kalauz bácsi végül tán visszarakta.

A gimiben laktunk az osztálytermekben. A földön matracokon aludtunk.(tévedés, mert vaságyak voltak szerintem. sp) Este nagy fingóverseny volt. A lányok a tornateremben. Az öltözőben meg a tanárnénik. A lányokhoz csak a testükön keresztül vezetett út.

A kaja: reggeli egy közeli tejcsárdában. Fél liter tej vagy kakakó és 2-3 kifli. A Molnár egyszer mintha lent lett volna, ő tejfölt ivott. Más nem kaphatott. Az ebéd az utca túloldalán valami közösségi helyen, hosszú asztal mentén. Egyszer elkáromkodtam magam. Lux süvöltött: Ki volt az? Feltettem a kezem – ott ez volt a szokás. Mars ki szólt a parancs, ugrott az ebéd. Utána némi „bók” az éltanulónak: Nem tudtam, hogy te voltál az. Megegyeztünk, hogy nincs gond. Utána még 100* le kellett írnom: A trágár kifejezések használata nem emeli az úttörő stílusát. Ebbe a haverok besegítettek – írni baromira utáltam.

Az uzsonnát az ügyeletes örs készítette. Élmény volt a kemény tojások feltörése, azt hiszem egyszer több mint 100-at kellett. A vacsorára nem emlékszem.

A programok: mindenféle örsi versenyek (az örsök évfolyamonként alakultak) foci a strand felé menet. Egyéniben fejelő verseny egyéni és páros, úszás két stég közt. (. Utáni táborban legyőztem a Ferkait mellben és gyorsban is, igaz ez utóbbiban hajszállal. Járőrverseny Hévízre, el is tévesztettem az utat, hiába rohantunk a hosszabb úton. Egyebekben a strandon voltunk. Este mozi néha. A Notre-dami toronyőr és az utolsó táborban az EZEK A FIATALOK. Pedig a tanáraink frászt kaptak tőle, de elvittek minket, mert szerettek nagyon. Kirándulás Badacsonyba hajóval. Hazafele inkább mi ügyeltünk a tanárokra. Egy jellemző eset: tán a 7. utáni táborban történt, hogy Lux Frédi szíve igencsak rakoncátlankodott, ezért nem merte vállalni a badacsonyi hajóutat. Strisch összehívta a nagyokat és elmondta mi a helyzet, hisz tudta, nagyon készülünk a hajókázásra. (Azt hiszem a balhémentes táborozás volt az előfeltétele a kirándulásnak). Megkért minket, hogy tekintsünk el a hajózástól. Megbeszéltük a kompenzáslást is. Mintha felnőttek lettünk volna. A lényeg: nem maradt bennünk rossz érzés utána.

A táborzáró program Szentgyörgy alatt, a Csillagvárban. Vonatozás a vicinálissal, majd hosszú gyaloglás. Cipelni kellett mindent magunkkal. Tűzrakás örsönként, szallonna sütés, a szomjunkat meg szódával olthattuk. Az utolsó tábornál minden végzős egy pohár bort is kapott (a tanárok tán kicsit többet). A zabbancs után a központi tűznél kultúrprogram örsönként. Én Nagy Karcsival adtam elő tábori naplónkat. Szegény Rohácsot a szomszéd hárem vén kuruzslónőjének tiszteltem. Nagy siker volt a napló. Éjfél tájban ment a vonatunk vissza. Egy kávédaráló Isonzót megjárt vagonok. Teljes sötét és én ott smároltam (életemben tán másodszor).

Kiegészítés tőlem: Az iskolában volt a tábor berendezve, ami főtéren van a sarkon. A suli most is megvan ott a templom mellett, amit akkor messzire el kellett kerülni. Vaságyak voltak a tantermekben, két teremnyi fiú volt és talán ugyanannyi lány.

Egyik, reggelinél, ahol állva kajáltunk, A Nagy Karcsi lazán elhányta magát és a kék orkán kabátjába bele saját magára. Nyilván a tej lehetett neki rossz. Apja cipész volt és a Kékgolyó utcában laktak. Volt udvaruk is, kicsi de lehetett jót focizni ott.

Láttuk a szabadtéri moziban az "Ezek a fiatalok" c. filmet. Akkor ez egy nagy szám volt, hiszen többnyire csak valami November 7 jellegű orosz filmekre vittek el minket a Május 1 moziba Budapesten.

Óriási fejelős mérkőzések voltak a strandon. A Lux és a Strisch tanáraink is beszálltak, nagyon élveztük a játékot velük.

Hihetetlenül sok kagyló volt a starndon az iszapos vízben. Volt akinek el is vágta a lábát. Óriási csaták voltak a stégen, ki marad fent és kit dobálnak bele.

Lányok is voltak, de ők egy másik szárnyban a folyosó végén. Női tanárok is voltak.Nagy fegyelem volt, körletrenddel, jelentéssel.

Sportversenyek, úszás, sakk. Hihetetlen szenzáció volt, hogy a D'Albini-t megvertem és én lettem a verseny győztese. A Lux Frédit csak úgy lehetett megverni sakkban, ha az ember idejében leütötte a lovait. Amikor erre én rájöttem, már nemigen tudott nyerni.

Voltunk a Csillag várban is kirándulni. Ott is ettünk. Hogy hogyan mentünk oda, arra már nem emlékszem. (no a fent leírtak szerint akkor vonattal)

1 Comments:

At 4:16 AM, Blogger Judit said...

Tisztelt Sík Péter Úr!

A bejegyzésében olvasható D'Albini kapcsán szeretnék érdeklődni. Nagymamám vezetékneve is D'Albini volt és nem gyakori vezetéknébóvről lévén szó, bízom benne, hogy tud némi felvilágosítást adni a soraiban említett személyről!

Előre is nagyon szépen köszönöm segítségét!

Üdvözlettel,
Frischmann Judit
egy lelkes családfakutató

 

Post a Comment

<< Home